EN
אתר התיירות של תל אביב
חיפוש

נמל תל אביב

הנמל העברי הראשון נוסד ב-1936 בתקופת המנדט הבריטי בפלשתין. הנמל עבר לאחרונה שיפוץ מהמסד עד הטפחות והוא מהווה כיום את אחד המקומות השוקקים ביותר בתל אביב לאכילה, קניות וחיי לילה.

לאורך טיילת העץ עוצרת הנשימה ניתן למצוא מסעדות, בארים ומועדוני לילה מהאופנתיים בעיר. הנמל הוא משכנם של השוק החקלאי המצליח, ספא, ומספר רב של חנויות בגדים. הנמל כמעט ואינו אינו מתרוקן אי פעם מאדם: שוחרי התעמלות מופיעים עם שחר, משפחות מטיילות במקום ועוצרות לסעוד את ארוחת הצהריים, והבליינים פוקדים את הבארים ומועדוני הריקודים עם רדת החשיכה.

חלום על נמל עברי נולד ב-1913, כמעט עם לידתה של תל-אביב. נמל יפו היה השער הימי העיקרי לארץ-ישראל וועד תל-אביב, אז עדיין פרבר של יפו, החליט על הקמת נמל עצמאי.
בשנות העשרים הועלו תוכניות שונות להקמת מזח לפריקת סחורות בקצה רחוב אלנבי, שעשוי היה להיות בסיס לנמל עצמאי או להרחבת נמל יפו לעבר תל-אביב. בסופו של דבר לא מומשה אף אחת מהתוכניות, למרות שחלקן קיבלו את הסכמת ממשלת המנדט.
שעת הכושר להגשמת החלום ולבניית הנמל הגיעה רק עם פרוץ המרד הערבי הגדול (מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט) ב-19 באפריל 1936. השביתה הכללית שהוכרזה על ידי הערבים הביאה להשבתה כללית במשך חצי שנה של נמל יפו – בו עבר חלק ניכר מתנועת היבוא והיצוא של תל-אביב, העיר הגדולה אז בארץ. על נמל חיפה המשוכלל לא היה ניתן להסתמך בשל ריחוקו וקשיי התחבורה. מנהיגי היישוב והציבור לחצו על ממשלת המנדט לאשר פריקת סחורות בחוף תל-אביב.


"המאורעות האחרונים ביפו הוכיחו שוב את ההכרח החיוני לגבי היישוב העברי בתל-אביב וסביבותיה לקבל מוצא ישר לים מבלי להיות תלויים בנמל יפו", נכתב בתזכיר של ועד תל-אביב לנמל ולתחבורה באותם הימים. הלחצים נשאו פרי והאישור ניתן באמצע מאי.
הרצון לקבוע עובדות בשטח, מחשש שהבריטים יחזרו בהם מהסכמתם, הצריך פעולה מהירה ומיד החלו בבניית מזח העץ הראשון בצפון העיר. המקום אותר בשל קרבתו לשפך הירקון, לבנייני יריד המזרח שנועדו לשמש כמחסנים, והחוף הרחב שחלקו היה בבעלות העירייה. "גשר עץ בים, שני צריפי עץ, אנייה אחת לא גדולה בערך" – היו ראשיתו של נמל תל-אביב.


ב-19 במאי התקרבה אל החוף האנייה 'צ'טוורטי' בדגל יוגוסלבי, ועל סיפונה מטען שקי מלט. הפועלים שקובצו אל הנמל, וביניהם הסלוניקאים המפורסמים, פרקו את שקי המלט אל החוף לקול שירת התקווה של ההמונים שנהרו אל החוף. היתה זו תשובה של בנייה ויצירה על מאורעות הדמים. מאיר דיזנגוף ראש העירייה החולה בא לצפות בהולדת הנמל העברי הראשון אחרי אלפיים שנה, ואמר: "פה יהיה נמל גדול…."


בחודשים הבאים נבנו מזח ברזל ארוך בים (במקום גשר העץ שנסחף בגלי הים), ובריכת המעגן לסירות נחפר בתוך החוף בניצוחו של מהנדס העיר י' שיפמן. מאחר והממשלה לא השתתפה מטעמים פוליטיים בהוצאות הבנייה, ואף אסרה על העירייה להשתתף בהוצאה זו, הוקם הנמל על ידי חברת מניות פרטית. מניות החברה – "'אוצר מפעלי ים בע"מ" הונפקו לציבור ונרכשו בהתלהבות. היישוב היהודי התגאה בנמל – מפעל כלכלי גדול שהצליח ליצור בכוחותיו ובאמצעיו בלבד, וראה בו צעד ראשון לעצמאות.


שנתיים אחרי הקמת הנמל נפתח נמל הנוסעים, והוגשם עוד חלום. כשנה אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה נסגר הנמל, עובדים רבים התגייסו לצבא הבריטי, וחלק גדול מהמתקנים והציוד נתפסו לטובת המאמץ המלחמתי. לאחר המלחמה התחדשה לאיטה תנועת האניות בנמל. ערב הקמת המדינה היה נמל תל-אביב הנמל היחידי בשליטה יהודית, ובשל כך הוא היה רב חשיבות לאספקה ולהברחת נשק בראשית מלחמת העצמאות.


מאז הקמת הנמל וגם לאחר הקמת המדינה הוצעו תוכניות שונות להרחבת הנמל ולהפיכתו לנמל מים עמוקים. ממשלת ישראל הכריעה בסופו של דבר שהנמל הדרומי בחוף הים התיכון יוקם בשפך נחל שורק ולא בתל-אביב. עם תחילת ההפעלה של נמל אשדוד בסוף 1965 נסגרו נמלי יפו ותל-אביב.
נמל תל-אביב היה בעל חשיבות פוליטית וסמלית, אם כי תפקודיו הכלכליים נותרו די מצומצמים. בשנים הארוכות לאחר סגירת הנמל שימשו מבני המחסנים לאחסון סחורות. בין לבין הועלו תוכניות שונות לתכנון מחודש של כל מרחב חצי האי הירקוני.


בשנת 2001 החליטה הנהלת "אוצר מפעלי ים" יחד עם עיריית תל-אביב-יפו לשנות את המצב ולהחזיר את הנמל העברי הראשון לעיר העברית הראשונה. הנמל שהפך מאז שנות ה-60 לחצר אחורית ומנותקת של העיר היה לאחר העיצוב המחודש המתחשב בסביבה, במבנים המקוריים ובמפגש הייחודי בין העיר, האנשים והים.

מתחמים נוספים בצפון העיר :

מרכז יצחק רבין

חווית ביקור שבמרכזה ההיסטוריה של מדינה ישראל והחברה הישראלית.
במקביל לסיפור התקומה הלאומי מוצג סיפורו האישי של ראש הממשלה יצחק רבין.

קרא עוד »
לונהפארק

הלונה פארק / מימדיון

שני אתרים אלה מציעים שעות של הנאה לכל המשפחה.
הלונה פארק כולל רכבות הרים ומתקנים אחרים.
המימדיון מציע מגלשות מים, בריכות שחיה ועוד דרכים רטובות לצינון הגוף.

קרא עוד »

קניון רמת אביב

קניון רמת אביב הוא מרכז קניות בצפון תל אביב, עם מבחר רחב של חנויות והיצע מצוין של אפשרויות לקפה או ארוחה קלה.

קרא עוד »
גן העצמאות

גן העצמאות

הגן השליו והירוק הממוקם לאורך הטיילת בין המרינה ורחוב נורדאו לחוף הילטון הסמוך.

צלם: מיכאל יעקובסון.

קרא עוד »

רמת החייל

השכונה שנוסדה בשנת 1948 לאחר מלחמת העצמאות, הייתה מנומנמת בעבר, אך התפתחה למוקד של משרדי היי טק אלגנטיים ומסעדות וברים אופנתיים.

קרא עוד »

כיכר המדינה

היסטוריית הכיכר העגולה והיוקרתית של תל אביב מתחילה לפני קום המדינה. חלק מהקרקעות בכיכר המדינה נרכשו ב-1942, בעוד שבנייני המגורים הנמוכים בטבעתה החיצונית הוקמו בשנות השישים.

קרא עוד »
בודק...
איך אפשר לעזור לך?