EN
אתר התיירות של תל אביב
חיפוש

דרום העיר

דרומה של תל אביב מורכב מן השכונות המגוונות וההיסטוריות ביותר בעיר. חלקים מסוימים בדרום העיר היו קיימים עוד טרם נוסדה תל אביב עצמה, בעוד שחלק מאבני הדרך ההיסטוריות שלה נבנו בעשור הראשון לחיי העיר.

מתחם עירוני נכבד זה כולל אזורים מגוונים, כגון רחוב אלנבי וטיילת החוף, השכונות פלורנטין, נוה צדק וכרם התימנים, מספר בתי כנסת בולטים וכן המסגד הפעיל היחיד בתל אביב.

קיים גם קומץ שוקי חוצות ססגוניים, בכללם מדרחוב נחלת בנימין, שוק הכרמל, שוק בצלאל ושוק לוינסקי, העמוסים כמעט בכל: מזון ומעדנים טריים, תבלינים, ביגוד, כלי בית ומבחר מתנות, תכשיטים וחפצי נוי.

רחוב אלנבי, אחד הרחובות הראשיים המחברים את דרום העיר ללבה, נחשב בעבר לרחוב האלגנטי ביותר בתל אביב – "שדרת הפאר" שלה. שרידים לימי זוהרו של רחוב אלנבי ניתן עדיין לראות כאשר מביטים מבעד לצמרות העצים במבנים אחדים, ששלטיהם עשויי הפסיפס מציינים את תאריך הקמתם, את שמות אדריכליהם ואת בעליהם.

מעט מערבה מאלנבי, בפינת הרחובות אחד העם והרצל, ניצב מגדל שלום שנבנה על האתר המקורי של גימנסיה הרצלייה – בית הספר התיכון הראשון שבו התקיימו לימודים בעברית בלבד. המגדל המלבני הענק היה פעם המבנה הגבוה ביותר בישראל ומקום משכנה של חנות הכל-בו הראשונה בתל אביב.

מערבה יותר, בהמשך רחוב אחד העם, נמצאת שכונת נווה צדק – השכונה היהודית הראשונה שנבנתה מחוץ ליפו במאה העשרים – אחד המתחמים המקסימים והמבוקשים ביותר בתל אביב כיום. רחבת מרכז סוזן דלל היא ללא ספק אחת האטרקציות הנאות ביותר בתל אביב, בעוד שרחוב שבזי, רחובה המרכזי של השכונה, מהווה מקום נפלא לטיול רגלי רגוע, בינות לחנויות העיצוב הקטנות ולבתי הקפה מלאי האופי.

מעט דרומה מנווה צדק נמצאת שכונת פלורנטין, כור ההיתוך בו מתמזג הפופולארי, העירוני, הצעיר עם הפשטות האתנית של מעמד הפועלים. באזור זה חנויות רהיטים ומוצרי תאורה יוקרתיות לרוב, אשר צצו במהלך העשור האחרון (בייחוד לאורך הרחובות וולפסון ופרנקל), ההופכות את פלורנטין ליעד נבחר עבור מעצבי פנים מן השורה הראשונה.

חלקה הדרומי של העיר הוא בליל נפלא, הן מבחינת האוכלוסייה המתגוררת בו – הכוללת יאפים ואמנים, עובדים זרים, יהודים תימנים דוברי ערבית ומיליונרים מתעשיית ההיי-טק – והן מבחינת הארכיטקטורה המחשמלת שלו.

התחושה הכללית שאזור זה משדר היא תערובת של גיוון אתני, אותנטיות, היסטוריה, סצנת רחוב תוססת ובעיקר הרבה קסם.

פארק דרום

פארק מנחם בגין , הנקרא גם פארק דרום, גובל בשכונת נווה אליעזר שבדרום העיר ונושק לשטחים חקלאיים. הפארק משתרע על שטח של 1,000 דונם ונמצא בתנופת פיתוח.

מסגד חסן בק

מסגד חסן בק, שנבנה על ידי מושלה התורכי-ערבי של יפו בשנת 1916, הנו בית תפילה הבנוי בסגנון עות'מאני שהינו המסגד הפעיל היחיד בצד התל-אביבי של תל אביב-יפו.

שוק התקווה

שוק התקווה, מעט מחוץ לנתיב המוכר, מציע חוויית שוק אותנטית, וניתן למצוא בו אף מספר מסעדות מרוקאיות ועיראקיות איכותיות.

מגדל האופרה

בית הדירות ומרכז הקניות בעל הבסיס הגיאומטרי, הנמצא בקרבת הטיילת במקום בו עמדה בעבר הכנסת הראשונה, שימש במקור משכן לאופרה הישראלית.

פארק התחנה

זהו מיקומה ההיסטורי של תחנת הרכבת הראשונה של יפו, שנחנכה בשנת 1892 כחלק מקו הרכבות מירושלים ואליה (הרכבת החליפה את הגמלים בכל הקשור להובלת מסעות

הטיילת

לטיילת תל אביב תפקיד חיוני בתרבות החוף המשגשגת של העיר. אפילו בחודשי החורף ניתן לראות רצים או רוכבים על אופניים לאורך שביל הטיילת, הנמשך מן המרחבים הירוקים של פארק הירקון שבצפון עד יפו העתיקה שבדרום.

בית הכנסת הגדול

בית הכנסת הגדול, הנמצא ברחובות אלנבי ואחד העם, הוא בית התפילה השלישי בגודלו בישראל. המבנה המרשים נפתח בשנת 1926 ושופץ בשנת 1970, אז הוספו קשתות הבטון הענקיות המאפיינות את חזית בית הכנסת. לא כדאי להחמיץ את חלונות הזכוכית הצבעונית המעוטרים, המהווים העתק לשמשות בית כנסת באירופה שנהרס במהלך השואה.

מרכז סוזן דלל

אתר תרבות זה, שנוסד בשנת 1989, משמש כמוקד המשיכה המרכזי בשכונת נווה צדק.
מרכז סוזן דלל מציע אסופת הפקות מודרניות וניסיוניות, ומהווה בית לאחדות מן הטובות שבלהקות הריקוד בישראל, כולל להקת המחול בת-שבע,
ותיאטרון המחול ענבל.

בית שלוש

בית אהרן שלוש הוקם בשנת 1892, והוא אחד הבתים הראשונים שנבנו מחוץ לחומות יפו. באמצע המאה ה-19 הגיעה ליפו משפחת שלוש, שעלתה ארצה מצפון אפריקה.

מוזיאון האצ"ל 1948-1947

המוזאון מתמקד בפעילותו של "הארגון הצבאי הלאומי" להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל,
החל מהחלטת החלוקה ביום כ"ט בנובמבר 1947, ט"ז בכסלו תש"ח, ועד השתלבותו של האצ"ל בצה"ל עם הקמתו.

מוזיאון הלח"י

מוזאון זה שם דגש על סיפורם של לוחמי המחתרת היהודית מזמן המנדט הבריטי עד הקמת מדינת ישראל, ומתמקד במיוחד במנהיג הקבוצה, אברהם שטרן.

מוזיאון בתי האוסף- נסגר

מוזאון בתי האוסף לתולדות צה"ל שוכן בין שכונת נווה צדק לים, סמוך למתחם תחנת הרכבת הישנה בתל אביב.
בעבר שימש אתר זה התחנה ההיסטורית לרכבת בקו יפו-ירושלים.

כרם התימנים

השכונה, שנוסדה בתחילת המאה העשרים על ידי עולים מתימן, ממוקמת ממש לצד שוק הכרמל ורחוב אלנבי. האזור "התגלה" לאחרונה על ידי אנשי בוהמה וסטודנטים המחפשים דירות בעלות שידם משגת. אולם, שביליו הצרים והבניינים מעוטי הקומות ידועים בעיקר בגין המסעדות הזעירות המגישות חומוס ומאכלים בסגנון ביתי, מן הטובים בישראל.

פלורנטין

שכונת פלורנטין, שהוקמה בשנת 1927 על ידי יהודים שעלו מסלוניקי שביוון, פיתחה לעצמה מוניטין כמקום מחסה ל'היפסטרים' (אנשים אופנתיים). במקום ברים ומועדוניים מחתרתיים רבים. אך, באזור שוכנות גם חנויות עיצוב וריהוט יוקרתי לרוב, וכן, שוק שופע חיים ברחוב לוינסקי, המתמחה בתבלינים, אגוזים ופירות יבשים.

נחלת בנימין

נחלת בנימין משתרעת מרחוב אלנבי עד שכונת פלורנטין, ולאורכה ניתן למצוא בתי קפה, ברים, חנויות בדים וחנויות אחרות. חלק הרחוב המקביל לשוק הכרמל נגיש להולכי רגל בלבד, ובימי שלישי ושישי נערך בו יריד חוצות פופולארי של עבודות יד. אמנים מקומיים מוכרים שם ערב רב, החל מפריטי יודאיקה ועד תכשיטים, בעוד להטוטנים ואומני רחוב מבדרים את הקהל.

שוק הכרמל

ביקור בתל אביב לא יהיה מושלם ללא עצירה בשוק הכרמל. רחובותיו הצרים והפתלתלים עמוסים בדוכנים וחנויות המוכרים הכל: החל מתוצרת טרייה, בשר וגבינות, ועד פרחים, ממתקים, תמרוקים וביגוד, כולם במחירים נמוכים ללא תחרות. שעות הצהריים ביום שישי, כאשר הכל מתכוננים לסוף השבוע, הן מן השעות החיות ביותר בהן כדאי לבקר בשוק.

בית רוקח

המוזאון, הממוקם במבנה משנת 1887, קרוי על שם שמעון רוקח, עובד ציבור יהודי ידוע שעזר להקים את נווה צדק. כיום משמש האתר כמוזאון השם דגש על עבודתה של נכדתו של רוקח, האמנית והפסלת הידועה לאה מג'רו מינץ. המוזאון מארח אירועי תרבות שונים ומציע סרט וידיאו באנגלית העוקב אחר היסטוריית השכונה.

מוזיאון נחום גוטמן

המוזאון, השוכן באחד המבנים ההיסטוריים ביותר בנווה צדק, נבנה בשנת 1887 ומציג יצירות של האמן וסופר הילדים הישראלי הנודע.
האוסף המגוון כולל ציורי שמן, מים וגואש של גוטמן, לצד מאות ציורים ואיורים נוספים מעשה ידיו.
במוזאון מוצגות גם תערוכות זמניות מתחלפות, ואף מוצעות פעילויות אינטראקטיביות לילדים.

נווה צדק

שכונת נווה צדק, שנוסדה בשנת 1887 – 22 שנה טרם נוסדה תל אביב – היא השכונה הוותיקה ביותר בעיר כמו גם שכונתה היהודית הראשונה.

בודק...
איך אפשר לעזור לך?